1. خانه
  2. پایگاه دانش
  3. ورق کارتن چیست؟(از صفر تا صد)

ورق کارتن چیست؟(از صفر تا صد)

صفر تا صد تولید ورق کارتن
زمان مطالعه: 7 دقیقه

امروزه صنعت بسته‌بندی از ابعاد مهم و رقابتی سازمان‌ها، برای عرضه و توزیع محصولات در بازار هدف شناخته می‌شود. یکی از انواع مهم بسته‌بندی، “جعبه‌ کارتن” می‌باشد. این جعبه‌های کارتنی از ورق کارتن چند لایه( سه لا، پنج لا و هفت لا) تشکیل شده‌اند که مزایای خاصی نسبت به سایر روش‌‌های بسه‌بندی دارند. جعبه‌‌های کارتنی به دلیل ساخته شدن از “ورق کارتن“، دارای ویژگی‌های خاصی نسبت به سایر روش‌های بسته‌بندی می‌باشند که در زیر بتفصیل شرح می‌دهیم:

مزایای جعبه‌ کارتن:

  • محافظ مطمئن برای محصولات: با توجه به آن که “ورق” از لایه‌های مختلفی ساخته می‌شود، نسبت به سایر روش‌های بسته‌بندی، محصولات داخل جعبه را بهتر مورد نگهداری قرار می‌دهد. همچنین به دلیل وجود لایه‌‌ی فلوت در “ورق“، استقامت آن در برابر ضربه افزایش یافته است.
  • دوست‌دار محیط زیست:با توجه به آن که کاغذ‌های به کار رفته در “ورق” به طور معمول از مواد بازیافت ( کاغذ، مقوا و کارتن کار کرده ) ساخته می‌شوند، می‌توان کارتن و جعبه‌ کارتن را یکی از مطلوب‌ترین روش‌‌های بسته‌بندی دوستدار محیط‌زیست در نظر گرفت.
  • قیمت پایین و مقرون بصرفه بودن:همان‌طور که در بالا بیان شد، با توجه به بازیافتی بودن مقادیری از اجزای “ورق“، جعبه‌ کارتن با قیمت پایینی تولید و به بازار عرضه می‌شود.
  • تنوع در ابعاد: امروزه با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته دایکات، می‌توان “ورق” را با سایزهای متنوع برش داد و جعبه کارتن را با ابعاد مختلف متناسب با اندازه محصولات، تولید کرد. این تنوع سایز با کمترین قیمت و زمان ممکن، امکان‌پذیر است.

    در این مقاله قصد داریم به صورت ساده اما دقیق و کامل، شما را با “ورق کارتن” و هر آنچه که لازم است در ارتباط با آن بدانید، آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

    هرچند در این مقاله مختصر درباره انواع ورق سه لایه و پنج لایه صحبت خواهد شد، اما اگر می‌خواهید بیشتر درباره انواع ورق‌های سه لایه و پنج لایه را بدانید، مقاله انواع ورق کارتن” را مطالعه بفرمایید.

ورق کارتن چیست؟

ورق کارتن یک ماده بسته‌بندی است که از الیاف سلولزی تولید می‌شود، به طور عمده از کاغذ و کارتن ساخته می‌شود. این ورق‌ها به صورت لایه‌هایی از الیاف کاغذ که به هم چسبیده‌اند، تشکیل می‌شوند. معمولاً ورق کارتن به عنوان مواد بسته‌بندی در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

ورق کارتن از مواد اولیه نساجی مانند خمیر کاغذ سلولزی تهیه می‌شود. در فرایند تولید ورق کارتن، الیاف کاغذ از چوب درختان جنگلی استخراج شده، با استفاده از فرایندهای شیمیایی و مکانیکی به سلولز تبدیل می‌شوند. سپس سلولز به همراه مواد افزودنی مانند رنگ‌ها، مواد ضد آب و تثبیت کننده‌ها به خمیر کاغذ تبدیل می‌شود.

پس از تهیه خمیر کاغذ، فرآیند ساخت ورق کارتن شامل چند مرحله است. این مراحل شامل پالپ کردن و از بین بردن خمیر کاغذ، سفید شدن و برازش خمیر، تشکیل ورق، خشک کردن و نهایتاً برش و بسته‌بندی ورق‌های کارتن نهایی است.

ورق کارتن به دلیل خواصی مانند سبکی، استحکام، انعطاف‌پذیری، قابلیت بازیافت و هزینه اقتصادی، در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، الکترونیکی، خودروسازی، لوازم خانگی و بسیاری از محصولات صنعتی و تجاری به عنوان ماده بسته‌بندی استفاده می‌شود.

اجزای ورق کارتن

امروزه جعبه کارتن با توجه به کاربرد، با انواع مختلفی از “ورق” ساخته می‌شود. ما در این قسمت ابتدا انواع کاغذ‌های قابل استفاده در ساخت ورق کارتن را بیان می‌کنیم و سپس در ادامه، انواع ورق ساخته شده با هر کدام از این کاغذ‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • کاغذ کرافت: یکی از پر طرفدار‌ترین کاغذهای موجود برای تولید ورق کارتن، کاغذ کرافت است. این کاغذ با توجه به آن که از الیاف چوب درختان نرم ساخته می‌شود و همچنین چون در ساخت آن از الیاف بازیافتی استفاده نمی‌شود، از مقاومت بسیار مطلوبی برخوردار است. کاغذ کرافت مقاوم‌ترین کاغذ مورد استفاده در تولید ورق کارتن است.
  • کاغذ تست:این کاغذ در واقع خود از دو لایه کاغذ (به طور معمول بازیافتی) تشکیل شده است. این کاغذ از درصد قابل توجهی از مواد بازیافت ساخته می‌شود اما بدلیل دو لایه بودن از مقاومت خوبی بعد از کاغذ کرافت برخوردار است. کاغذ تست از دو لایه کاغذ لاینر ساخته می‌شود که لایه‌ی زیرین از چسبندگی و استحکام خوبی برخوردار است و لایه رویی برای پوشش بهتر، زیبایی و سهولت چاپ از الیاف ریزتری ساخته می‌شود.
  • کاغذ لاینر :کاغذ لاینر از الیاف بازیافتی تشکیل می‌شود و به همین دلیل از استحکام خوبی برخوردار نست اما با توجه به قیمت مناسب، محبوبیت خوبی در صنعت ساخت کارتن دارد. در بازار ایران به کاغذهای لاینر، کاغذ ایرانی نیر می‌گویند.
  • کاغذ تاپ وایت:به کاغذهای سفید رنگی گویند که در واقع از کاغذ لاینر به همراه روکش سفید رنگ ساخته شده است. به طور معمول این کاغذ، در جعبه‌‌های کارتنی صنعت مواد‌غذایی به کار می‌رود و از استحکام بهتری نسبت به کاغذ لاینر برخوردار است.
  • فلوت:فلوت یک لایه میانی در ورق است که برای ایجاد مقاومت در برابر ضربه به کار می‌رود. فلوت نوعی کاغذ فراوری شده است که در کارخانه تولید ورق کارتن به شکل دندانه‌ای و کنگره‌ای تبدیل می‌شود.

با توجه به نوع کاربرد جعبه کارتن، فلوت‌ها انواع مختلفی دارند که با تغییر تعداد دندانه‌ها ( کنگره‌ها ) در هر متر، فلوت‌های گوناگونی ساخته می‌شود. به طور مختصر فلوت با رنج تعداد دندانه‌های متفاوت در هر متر به انواع A،B،C،E،F تقسیم می‌شوند.

انواع فلوت در ورق کارتن
انواع فلوت کاربردی در ساخت ورق کارتن

انواع ورق کارتن

ورق کارتن را می‌توان با توجه به ابعاد گوناگون، تقسیم‌بندی کرد. یکی از معیارهای رایج تقسیم‌بندی ورق، تعداد لایه‌های آن می‌باشد. بر اساس تعداد لایه، ورق را می‌توان به سه دسته گوناگون سه لایه (۳ لایه)،  پنج لایه (۵ لایه) و هفت لایه (۷ لایه) تقسیم کرد. با توجه به مصارف و کاربرد گوناگون جعبه کارتن، می‌توان از هر کدام از این ورق با لایه‌های مختلف استفاده کرد. هر کدام از این سه دسته یاد شده در بالا، خود نیز با توجه به نوع فلوت به کار گرفته شده و نوع کاغذهای مورد استفاده شده در آن ،به انواع متعددی تقسیم می‌شوند.

ورق کارتن سه لایه

ورق کارتن سه لایه با توجه به نوع فلوت اسفاده شده در آن به انواع ورق سه لایه A فلوت، B فلوت، C فلوت، E فلوت و F فلوت تقسیم می‌شوند. اما پر استفاده‌‌ترین نوع فلوت در ورق سه لایه، فلوت B و C است.

شرکت پوشش کارتن اسپادانا، با مجهزترین خط تولید ورق‌، انواع مختلف ورق سه لایه با فلوت B و C را تولید می‌کند. لیست زیر  انواع ورق سه لایه فلوت B و C تولیدی توسط پوشش کارتن اسپادانا را بر اساس نوع کاغذ مورد استفاده در آن نشان می‌دهد:

لیست انواع ورق ۳ لایه ( ورق سه لایه )

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع ورق کارتن سه لایه، نحوه ساخت آن و کاربرد انواع آن بسته به نوع ورق کارتن مورد نیاز در بسته‌بندی، مطالعه انواع ورق کارتن سه لایه (3لا) به شما توصیه می‌شود.

ورق کارتن پنج لایه

همان‌طور که از اسم این ورق پیدا است، از پنج لایه تشکیل شده است که از مقاومت بسیار مطلوبی جهت حفظ و نگهداری محصول داخل جعبه برخوردار است. به طور رایج، در ورق کارتن پنج لایه به صورت ترکیبی از فلوت B و C استفاده می‌شود.

شرکت پوشش کارتن اسپادانا با برترین کیفیت، امروزه یکی از تامین‌کنندگان اصلی ورق پنج لایه جهت رفع نیاز کارتن‌سازان عزیز کشورمان به حساب می‌آید. لیست زیر انواع ورق پنج لایه ساخت پوشش کارتن اسپادانا را بر اساس نوع کاغذ مورد استفاده شده، نشان می‌دهد:

لیست انواع ورق پنج لایه تولیدی پوشش کارتن اسپادانا

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع ورق کارتن پنج لایه، نحوه ساخت آن و کاربرد انواع آن بسته به نوع ورق کارتن مورد نیاز در بسته‌بندی، مطالعه ورق کارتن پنج لایه (5 لا) چیست؟ به شما توصیه می‌شود.

تفاوت ورق کارتن با مقوا

این مورد طبیعی است که اگر در صنعت بسته‌بندی فعالیت ندارید، تفاوت بین مقوا و ورق را ندانید. این دو هر کدام در صنعت بسته‌بندی کاربردهای مختلف و همچنین فرایند ساخت متفاوتی از یکدیگر دارند. به طورکلی مقوا را می‌توان همان کاغذ دانست که از ضخامت بیشتری برخوردار است و فرایند ساخت راحت‌تری نسبت به ورق دارد و همچنین بر خلاف ورق، مراحل بازیافت پیچیده‌تری را لازم دارد.

ورق کارتن همانطور که در این مقاله مطالعه کردید از لحاظ ساختار بسیار با مقوا متفاوت است و از سه، پنج یا هفت لایه جداگانه‌ی به هم چسبیده تشکیل می‌شود. بزرگترین تفاوت مقوا با ورق، وجود لایه‌ی فلوت (کاغذ دندانه‌ای و کنگره‌ای شکل) است که وجود آن در ورق سبب افزایش مقاومت ورق در  مقایسه با مقوا در صنعت بسته‌بندی شده است.

همچنین چند لایه بودن ورق باعث مقاومت بیشتر جعبه کارتنی در برابر رطوبت و حفظ محصولات درونش می‌شود. مراحل ساخت ورق پیچیده‌تر از ساخت مقوا است اما بازیافت راحت‌تری را نسبت به مقوا دارد.

پوشش کارتن اسپادانا، تولید‌کننده انوع ورق کارتن

پوشش کارتن اسپادانا واقع در شهرک صنعتی رازی شهرضا در استان اصفهان، سال ۱۳۸۵ تاسیس شد. پوشش کارتن اسپادانا با بیش از ۱۵ سال تجربه در صنعت بسته‌بندی و کارتن‌سازی از سال ۹۷ طرح احداث خط تولید مجهز و پیشرفته تولید ورق‌ کارتن چند لایه را کلید زد و از سال ۱۳۹۹ به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی ورق کارتن در ناحیه مرکزی کشور عزیزمان به حساب می‌آید. مشاوران متخصص پوشش کارتن اسپادانا همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۶ به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری خدمات مشاوره رایگان در ارتباط با مباحث فنی کارتن‌سازی را ارئه می‌دهند. همچنین کارتن‌ سازان گرامی می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته از طریق درگاه اینترنتی پوشش کارتن اسپادانا، سفارش ورق کارتن چند لایه مورد نظر خود را در این سامانه ثبت کنند.

پوشش کارتن اسپادانا، همگام با محیط زیست و حامی بازیافت

تصاویر کارخانه پوشش کارتن اسپادانا

پوشش کارتن اسپادانا

پوشش کارتن اسپادانا

پوشش کارتن اسپادانا

پوشش کارتن اسپادانا

پوشش کارتن اسپادانا

پوشش کارتن اسپادانا

4.9/5 - (8 امتیاز)

  1. خانه
  2. پایگاه دانش
  3. ورق کارتن چیست؟(از صفر تا صد)

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

استعلام قیمت اسپادانا
فهرست